donderdag 16 januari 2014


BISCUIT AVEC DES SOURIS

Oftewel, beschuit met muisjes, omdat er iets moois te vieren valt.
Waarom in het frans?....hm..dat komt zo;
Omdat ik de franse taal maar zo miniem beheers,
geeft juist deze taal mij de mogelijkheid te voelen als een kind in de grote wereld.
Een kind dat nog alles te leren heeft, en voor wie het leven nog een groot wonder is.

Aan het "Frans" beleef ik, alleen maar liefde... zachte bloemenweide, kinder gezang en helderblauwe wolkenluchten.
Omdat ik er slechts niets "echt" van versta, kan ik geheel mijn eigen interpretatie erop los laten,
zo "ongeveer met wat er bedoeld wordt". Wat is er heerlijker dan dat?

En dat vind ik nu zo mooi passen bij dit nieuwe, prachtige model, popje.
Een popje, dat door de kinderen die bij mij in het atelier komen naaien, ontwikkeld is.
De kinderen komen bij mij, met een groot verlangen om , later als zij groot zijn, 
ook POPPENMAAKSTER te worden. Net als ineke.
Denk je dat dat kan? JUFFIE? is een veel gestelde vraag, en dan kijken zij mij zo verlangend aan.

Dat ben je nu toch al, zeg ik dan....en daarop volgt een zucht......ja dat is waar.
(Wie zou dat van je kunnen afnemen?)

Hoeveel de kinderhandjes kunnen, verrast mij keer op keer.
De afgelopen jaren lieten mij ervaren wat het is om mijzelf terug te houden.
Dit om hun eigen schepping mogelijk te maken.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ik moet toch wel degelijk met iets komen waaraan zij kunnen leren poppen maken.
 Het zelf gaan, de ongelofelijke orginaliteit, en de vrijheid die een kind bezit,
dat wekt in mij , een allergrootste liefde, waar ik alsmaar weer en weer naar wil kijken.

Om deze te zien, moest ik mijzelf schaven.
En daaruit is er o.a. in de loop der jaren dit popje ontstaan.
Een heel simpel popje, natuurlijk eentje die wij allang kennen, maar toch.
Net door zijn mini-formaat, en door de grote kledinglijn die erbij ontstaan is,
geeft juist dit popje de perfecte balans, van leren en zelf doen.

Tot mijn verrassing, nu ik (bij toeval) dit popje buiten het kinderdomein laat treden,
blijkt het niet alleen de liefde van de kinderen te wekken, maar krijg ik van over de hele wereld
een golf van liefde. 

Wat ben ik blij met dit ontvangst.
Wat ik voel is dit; een "nieuw model" popje is in het poppenatelier geboren.

Een groot verlangen is door jullie uitgesproken om zelf graag zo een popje te komen maken.

BISCUIT AVEC DES SOURIS

Het is voor mij een beetje onverwachts en ik ben er nog niet helemaal klaar voor,
maar ik zal in mijn nieuw te komen voorjaarsprogramma mogelijkheden hiervoor maken.

Ik wil iedereen bedanken die mij zo snel hun liefde voor dit popje lieten voelen.
Echt hartverwarmend.
Prachtig om het jaar 2014 hiermee te kunnen beginnen.
Dat het een mooi vervolg mag hebben, waarin ik veel van jullie weer mag zien,

en dat het voor allen een liefdevol en een jaar vol gezondheid mag worden.
Met veel poppen, want zeg nou zelf, wat kan er mooier zijn dan een pop uit eigen hand geboren.